تاریخ انتشار : 1401/9/13 9:6:12
زیر و بم خانه‌سازی دولتی در پایتخت
کد خبر: 1401-09-0005 ; زیر و بم خانه‌سازی دولتی در پایتخت

اگر چه مدیریت شهری تهران اقداماتی در قالب تفاهم‌نامه‌های طرح نهضت ملی مسکن به منظور افزایش ساخت و ساز در پیش گرفته و اعلام کرده که ۱۳۰ هزار واحد را در این قالب می‌سازد اما بررسی‌ها نشان می‌دهد بخش خصوصی با دست کم پنج چالش شامل رکود معاملات، عدم توان متقاضیان مصرفی، رشد قیمت نهاده‌های ساختمانی، طولانی بودن فرآیند صدور پروانه و عدم دستیابی به مفاهمه با وزارت راه وشهرسازی در طرح نهضت ملی مسکن مواجه است.

به گزارش صبانفت و به نقل از ایسنا، اقداماتی برای افزایش تولید مسکن در پایتخت توسط شهرداری تهران آغاز شده است. شهردار تهران گفته که سرعت ساخت وساز در تهران افزایش پیدا می‌کند. زاکانی هم‌چنین از سهم ۱۳۰ هزار واحدی شهرداری تهران در طرح نهضت ملی مسکن خبر داده و گفته است: شهرداری تهران تسهیلات را همراه با تسهیل شرایط صدور پروانه ساخت در اختیار بنگاه‌های خصوصی و دولتی قرار داده تا سرعت ساخت وساز در شهر تهران افزایش پیدا کند.

شهرداری تهران از  سال گذشته اقداماتی همچون راه‌اندازی قرارگاه مسکن، تلاش برای کاهش مدت زمان صدور پروانه و انعقاد تفاهم‌نامه با برخی دستگاه‌های عمدتا دولتی را آغاز کرده است. چند روز قبل در جریان امضای هشت تفاهم‌نامه برای تامین ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در پایتخت، نشستی با حضور مسئولانی از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتش، پلیس، وزارت تعاون، وزارت ورزش، شستا، دانشگاه شریف، بنیاد ملی نخبگان و شرکت برنا تهاتر ایرانیان در شهرداری تهران برگزار شد.

مهدی هدایت ـ رئیس سازمان نوسازی شهر تهران در جریان آن برنامه از افزایش ۵۴ درصدی صدور پروانه ساختمانی در تهران خبر داد. این در حالی است که بهار امسال تعداد پروانه‌های صادر شده در تهران نسبت به بهار سال گذشته ۵۰.۶ درصد کاهش یافته بود. بخش اصلی جهش صدور پروانه ساختمانی در تهران که هدایت از آن سخن می‌گوید از محل تفاهم‌نامه‌های پروژه نهضت ملی مسکن است.

از طرف دیگر سازندگان بخش خصوصی از کاهش تمایل برای ساخت وساز در پایتخت سخن می‌گویند و علت آن را رکود معاملات، عدم تناسب بین قیمت مسکن و قدرت خرید متقاضیان و رشد سنگین قیمت نهاده‌های ساختمانی عنوان می‌کنند. مهرماه امسال فقط ۵۴۰۰ معامله‌ی مسکن در تهران منعقد شد که حدود یک سوم وضعیت نرمال محسوب می‌شود.

ایرج رهبر ـ رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران در خصوص وضعیت پروژه‌های نهضت ملی مسکن در این استان به ایسنا گفت: متقاضیان پس از واریز دو یا سه قسط ۴۰ میلیون تومانی، به دلیل ناتوانی در پرداخت‌ها در حال ریزش هستند و این مساله به کمبود منابع و کندی کار منجر شده است. پیشنهاد دادیم تا برخی از محدودیت‌ها و شروط افراد واجد شرایط برداشته شود. انبوه‌سازان نیز در خصوص تامین منابع اعلام آمادگی کردند که پیشنهادات مورد بررسی قرار نگرفته است.

سازنده یکی از پروژه‌های نهضت ملی مسکن در استان تهران بیان کرد: با توجه به قول‌هایی که وزارت راه و شهرسازی به ما داد، پروژه‌ی خود را دو ساله تعریف کردیم. الان یک سال و چهار ماه از آغاز کار می‌گذرد اما به دلیل مشکل پرداختی و مشکلات مدیریتی مسئولان در حوزه مسکن، کارها سرعت اولیه را ندارد و سخت است که بتوانیم ظرف دو سال واحدها را تحویل دهیم.

افزایش قیمت نهاده‌های ساختمان نیز به معضلی برای بخش ساخت و ساز تبدیل شده است. در این زمینه سید محمد مرتضوی ـ رئیس کانون انبوه‌سازان به ایسنا گفت: تولید مسکن هر ماهه در حال کاهش است. در هفته‌های اخیر هم با افزایش قیمت سیمان، یونولیت، دستمزد و غیره مواجه شده‌ایم. سیمان طی روزهای اخیر با مقداری افزایش قیمت مواجه شده و قیمت یونولیت هم از حدود ۷۰ هزار تومان به ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

به گفته او بر خلاف پیش‌بینی برخی کارشناسان که چون در رکود هستیم نباید افزایش قیمت داشته باشیم ولی باز هم در بازار معاملات، قیمت های پیشنهادی مقداری بالاتر رفته است.

از حدود یک سال قبل تلاش‌هایی برای کاهش زمان صدور پروانه برای پروژه‌های ساختمانی در شهر تهران صورت گرفت. صحبت‌هایی نیز مبنی بر این‌که زمان صدور پروانه از حدود یک سال به یک ماه و حتی یک هفته کاهش پیدا کند. اوایل سال جاری شهردار تهران اعلام کرد که این زمان در پایتخت به دو ماه کاهش یافته است. با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد میانگین مدت صدور پروانه هنوز بین ۶ تا ۱۰ ماه است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد نوسازی بافت‌های ناکارآمد دست کم با پنج چالش شامل عدم همکاری برخی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات، طولانی بودن مدت زمان صدور پروانه، تجمیع پلاک‌ها، افزایش قیمت نهاده‌های ساختمانی و پایین بودن تمایل به سرمایه‌گذاری در این مناطق مواجه است.

 

 

 

کد خبر: 1401-09-0005


© شرکت مهندسی و ساختمانی صبا نفت

 

freebuild

تماس با ما

تماس با ما : 8-88600633-021
ایمیل : info@sabanaft.com

freebuild

آدرس

تهران، میدان شیخ بهایی
خیابان ونک غربی، شماره 172

ما را دنبال کنید