تاریخ انتشار : 1395/7/6 9:16:54
الهام‌گیری از حیوانات به سبک تکنولوژی
بسیاری از افراد برای کسب آرامش، دستیابی به احساس امنیت و تجدید قوای ذهنی به دامان طبیعت پناه می برند. اما جالب است بدانید فناوری‌هایی که ...

بسیاری از افراد برای کسب آرامش، دستیابی به احساس امنیت و تجدید قوای ذهنی به دامان طبیعت پناه می برند. اما جالب است بدانید فناوری‌هایی که انسان ها در طول زندگی خود مورد استفاده قرار می دهند، به نوعی الهام گرفته شده از طبیعت و حیوانات است. درواقع با توجه به اینکه حیوانات در طول تاریخ برای تکامل و بقا، راهکارهایی را آزموده اند، نسبت به انسان ها تجارب زیستی قوی تری دارند. بنابراین جای تعجب نیست که برخی فناوری ها منطبق با الگوهای زیستی حیوانات طراحی و اجرا می شوند.


استفاده از تکنولوژی انعکاس صدا

تعدادی از حیوانات، به ویژه حیواناتی که در محیط های بسیار کم نور زندگی می کنند از سیستم انعکاس صدا برای تعیین مسیر و عدم برخورد با اشیای پیرامون کمک می گیرند. این سیستم در حیواناتی که در اعماق دریا یا غارها زندگی می کنند مرسوم است.

برای مثال وال ها و خفاش ها از سیستم ارتعاش صدا برای تعیین مسیر و جهت یابی کمک می گیرند.  انسان ها نیز با الگو گیری از این شیوه، SONAR TECHNOLOGY را اختراع کرده اند. این سیستم با ارسال ارتعاشات و موج های صوتی، به مسیریابی افراد کم بینا یا افرادی که در محیط های شدیدا کم نور حرکت می کنند، کمک می کند.


فناوری حفاظت در برابر میکروب ها

پوست برخی حیوانات به طور بالقوه و ذاتی قابلیت مبارزه با میکروب ها و باکتری ها را دارد . کوسه یکی از حیواناتی است که پوستی بسیار شگفت انگیز دارد. یک تعریف ساده برای پوست کوسه این است که «به نظر می رسد سیستم ایمنی پوست هزاران انسان به طور فشرده در یک تکه از پوست این حیوان ذخیره شده است.» بر این اساس تقریبا غیر ممکن است باکتری ها و میکروب ها موفق شوند به سادگی داخل بدن این حیوان نفوذ کنند. 

اکنون یک شرکت تکنولوژیک به نام sharklet تصمیم گرفته از همین سیستم برای طراحی لباس های بیمارستانی کمک بگیرد. این لباس ها با دفع باکتری دقیقا به همان شیوه ای عمل می کنند که پوست کوسه عمل می کند. بنابراین می توان امیدوار بود نرخ عفونت های بیمارستانی از طریق این لباس ها به شدت کاهش یافته و حتی از میان برود.


سیستم جلوگیری از سقوط

یکی از موفق ترین حیوانات برای بالا رفتن از دیوار، درخت و انواع سطوح عمودی و البته سقوط نکردن از این ارتفاعات، گربه است. پژوهشگران بررسی های پرشماری درخصوص نوع سیستم هیپوتالاموس مغز گربه، شیوه تعادل فیزیکی این حیوان و آناتومی کلی بدن گربه انجام داده اند.

با این وجود یکی از اصلی ترین ابزارهای موفقیت گربه برای صعود از سطوح مختلف، استفاده از پنجه های قدرتمند و چنگ زدن های دقیق و حساب شده به نقاط ثقل مشخص است. اخیرا یکی از پژوهشگران عرصه فناوری دیجیتال، توشی فوکایا، نوعی پنجه هوشمند اختراع کرده که براساس، پنجه های گربه طراحی شده است. این پنجه هوشمند افراد معلول یا فاقد توانایی های حرکتی را قادر می سازد با توانایی چند برابر افراد معمولی به فعالیت های روزمره خود بپردازند.


پروازهای هوایی موفق و سریع

اگر بدانید بسیاری از بال های هواپیماهای مدرن با الگوگیری از باله های نهنگ ساخته می شوند، بسیار تعجب خواهید کرد. نهنگ های کوهان دار یکی از شگفت انگیز ترین گونه های دریایی جهان هستند. باله های این نهنگ با خاصیت آیرودینامیکی خود، یک مثال کامل از توربین های چرخش باد و فشار آب را تشکیل می دهد.

براساس پژوهش های زیست شناسان در صورتی که باله های این حیوان صاف بود، تا 20 درصد کاهش سرعت و قدرت حرکت داشت. بر این اساس طراحی انواع سیستم های پروازی و تیغه های هواپیما که منطبق با اصول شکل بدنی نهنگ ها باشد، می تواند بین 20 تا 30 درصد افزایش سرعت را برای خطوط پروازی به ارمغان بیاورد.


ایمنی سفر با قطار

تا به حال به این موضوع دقت کرده اید که در سفر با ترن ها، آن هم با سرعت بالا چگونه تصادف نمی کنید؟ یکی از دلایل یا به عبارتی پاسخ  این پرسش به طراحی ترن ها باز می گردد. نکته جالب این است که ترن های امروزی براساس الگوی آناتومی بدن پرندگان طراحی شده اند. بسیاری از پرندگان در حین پرواز برای جلوگیری از سقوط و حتی تغییر صحیح جهت، از منقار خود کمک می گیرند. نوع طراحی ترن های پر سرعت نیز بر همین اساس است. درواقع هر اندازه این شباهت بیشتر رعایت شود، سکوت ترن و سیستم آیرودینامیکی آن نیز بیشتر حفظ می شود.

freebuild

تماس با ما

تماس با ما : 8-88600633-021
ایمیل : info@sabanaft.com

freebuild

آدرس

تهران، میدان شیخ بهایی
خیابان ونک غربی، شماره 172

ما را دنبال کنید