تاریخ انتشار : 1395/9/13 10:53:57
بزرگترین مجموعه جواهرات دولتی جهان در ایران
به دلیل تنوع و زیبایی کانی‌های معدنی از گذشته‌های دور از سنگ‌های زینتی در ساخت وسایل و زیورآلات استفاده می‌شده است. اما از آنجایی که ...

 

به دلیل تنوع و زیبایی کانی‌های معدنی از گذشته‌های دور از سنگ‌های زینتی در ساخت وسایل و زیورآلات استفاده می‌شده است. اما از آنجایی که بهره‌برداری از معادن و به‌دست آوردن این ذخایر و سنگ‌های زینتی مشکلات و سختی‌های بسیاری به همراه داشته،

به نقل از صمت، تنها قشر ثروتمند جامعه همچون سلاطین و پادشاهان امکان به‌دست آوردن این کانی‌های با ارزش را داشتند. این موضوع در مجموعه جواهرات باقیمانده از دوران‌های گذشته به روشنی مشاهده می‌شود. در این میان گذشت زمان و تغییر نکردن رنگ و شکل سنگ‌ها و حفظ زیبایی و جذابیت جواهرات قدیمی به‌کار رفته در تاج‌های سلطنتی، انگشتر و... جای تامل دارد. حال بعد از سال‌ها‌ با تغییر سیاست کشورها و تغییر حکومت‌ها از پادشاهی به جمهوری، جواهرات باقیمانده از دوره‌های گذشته در معرض دید همگان قرار گرفته‌اند.


گذری بر موزه‌های جهان
به دلیل جذابیت سنگ‌های قیمتی و جواهرات سلطنتی، ارائه آنها در موزه‌ها از سوی مردم مورد استقبال قرار می‌گیرد. گفتنی اینکه در برخی از این نمایشگاه‌ها و موزه‌ها تمامی مراحل ساخت یک جواهر از مرحله استخراج تا تبدیل آن به یک قطعه ارزشمند به نمایش گذاشته شده و این اقدام به تعداد بازدیدکنندگان مجموعه افزوده است. در ادامه این گزارش، ۹ نمایشگاه‌ و موزه‌ بزرگ جهان را معرفی کنیم. به گزارش سایت خبری «کجارو»، در بین ۹ موزه جهانی، موزه ملی جواهرات ایران نیز به عنوان بزرگترین مجموعه جواهرات دولتی شناخته شده است.


موزه ویکتوریا و آلبرت
موزه ویکتوریا و آلبرت به عنوان بزرگترین موزه هنرهای تزئینی جهان شناخته شده و حدود ۶هزار قطعه از نفیس‌ترین جواهرات جهان در مجموعه طلا و جواهر این موزه نگهداری می‌شود. جواهرات این مجموعه شامل قطعاتی از مصر باستان تا جواهرات مدرن امروزی است که همگی ساخته دست هنرمندان و جواهرسازان معروف دنیا است. از جمله معروف‌ترین جواهرات این موزه می‌توان به لباس مزین به الماس متعلق به کاترین کبیر، قفل دستبند متعلق به ماری آنتوانت ملکه فرانسه و گردنبند اهدایی ناپلئون‌بناپارت به دختر خوانده‌اش اشاره کرد. گفته می‌شود بازدید از این موزه برای عموم رایگان است. نکته جالب اینجاست که جواهرات متعلق به خاندان سلطنتی بریتانیا در خانه جواهرات برج لندن در معرض دید عموم قرار گرفته است.


موزه ملی جواهرات
دومین موزه‌ای که به آن می‌پردازیم، موزه ملی جواهرات ایران است که در مجموعه بانک مرکزی واقع در خیابان فردوسی(تهران) قرار دارد. این موزه بزرگترین مجموعه جواهرات دولتی در جهان به شمار می‌رود و مجموعه جواهرات آن، متعلق به پادشاهان ایرانی است و از قرن شانزدهم میلادی جمع‌آوری شده، این موزه از سال ۱۳۱۶ شمسی در تملک دولت درآمده است. از مجموعه جواهرات شگفت‌انگیز این مجموعه می‌توان به تاج، تخت، شمشیر، سپر و... اشاره کرد.


خزانه‌داری سلطنتی
خزانه‌داری سلطنتی اتریش که در کاخ «هافبرگ» قرار دارد، مجموعه گرانبهایی از جواهرات برجا مانده از قرون گذشته را در خود جا داده است. از میان جواهرات به نمایش گذاشته شده در این موزه می‌توان به تاج و عصای خاندان سلطنتی اتریش، تاج امپراتوری روم و سنگ‌های قیمتی مانند بزرگترین زمرد جهان اشاره کرد.


ضرابخانه کرملین
این مکان در سال ۱۸۰۸ میلادی ( ۱۱۸۷ شمسی) تاسیس شده و قدیمی‌ترین موزه شهر مسکو به شمار می‌آید. از جمله زیورآلات نگهداری شده در این موزه می‌توان به صندوقچه الماس، مجموعه سنگ‌ها و جواهرات قیمتی و همچنین قطعات تراش‌نخورده طبیعی اشاره کرد. همچنین وجود الماس ارلو ۱۸۹/۶۲ قیراتی، تاج سلطنتی روسیه، عاج سلطنتی و... از دیگر جواهرات با ارزش موجود در ضرابخانه کرملین است.


دنیای کریستال سواروسکی
موزه‌ای به نام دنیای کریستال سواروسکی اتریش از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این کشور است. این موزه که به آن «پارک موزه» هم می‌گویند در سال ۱۹۹۵ میلادی ( ۱۳۷۴ شمسی) در یکصدمین سالگرد تاسیس سواروسکی، معروف‌ترین شرکت کریستال جهان، افتتاح شد. تالارهای این پارک ۷/۵ هکتاری، با کریستال‌های بی‌نظیر این شرکت طراحی شده است. مهم‌ترین اثر این مجموعه آبشار بخش ورودی آن است.


تور کارگاهی ریودوژانیرو
محور اصلی فعالیت شرکت جواهرات «‌H. Stern» که در سال ۱۹۴۹ میلادی( ۱۳۲۸ شمسی) در ریودوژانیرو آغاز به کار کرد، برگزاری کارگاه‌های آموزشی ساخت طلا و جواهر بود. این تور جزو جاذبه‌های مهم شهر «ریو» به شمار می‌آید که در آن راهنمای تور مراحل مختلف ساخت طلا و جواهرات را از آزمایشگاه گوهرشناسی، طراحی تا ساخت محصول نهایی به بازدیدکنندگان نشان می‌دهد.


گالری جواهرات سلطنتی
موزه جواهرات سلطنتی سوئد که در زیرزمین کاخ سلطنتی استکهلم قرار دارد، جواهرات ارزشمند و نفیسی را در معرض دید عموم قرار داده که شامل تاج‌ها، عصاها و گوی‌های سلطنتی است، این موزه از بهترین فلزات، ساخته شده و با گرانبهاترین سنگ‌ها تزئین شده است.


موزه طلا
در موزه طلای بوگوتا که محل نگهداری حدود ۵۵هزار قطعه طلا و جواهر ساخت منطقه امریکای جنوبی (کلمبیا) است، ۶هزار قطعه از طلا و جواهرات موجود در آن را در معرض نمایش قرار داده‌اند. گفتنی است بسیاری از قطعات موجود در این موزه با جواهرات پوشیده شده‌اند. اما معروف‌ترین قطعه این موزه از جنس جواهر نیست بلکه قطعه‌ای به نام قایق «موزیکا» است از جنس طلا که در ابعاد ۱۰/۱ × ۱۹/۵ سانتی‌متر ساخته شده است.


موزه الماس آمستردام
موزه آمستردام هلند که در سال ۲۰۰۷ میلادی (‌‌۱۳۸۶ شمسی) در مرکز شهر آمستردام تاسیس شده مجموعه عظیم و بی‌نظیری از جواهرات را در خود جای داده که پیشینه غنی از تاریخچه الماس‌ها و استخراج آنها را به نمایش می‌گذارد. از جمله آثار معروف این موزه می‌توان به الماس کاتانا، الماس رامبراند و جمجمه میمون اشاره کرد.

freebuild

تماس با ما

تماس با ما : 8-88600633-021
ایمیل : info@sabanaft.com

freebuild

آدرس

تهران، میدان شیخ بهایی
خیابان ونک غربی، شماره 172

ما را دنبال کنید