تاریخ انتشار : 1395/9/7 8:25:13
موفق‌ترین کشور جهان در صنعت گردشگرى
امروزه کشورهاى مختلف دنیا اقدامات زیادى براى جذب گردشگران انجام مى‌دهند چرا که صنعت گردشگرى منبع درآمد بسیار مناسبى براى اقتصاد ...

امروزه کشورهاى مختلف دنیا اقدامات زیادى براى جذب گردشگران انجام مى‌دهند چرا که صنعت گردشگرى منبع درآمد بسیار مناسبى براى اقتصاد کشورهاست و موجب رونق اقتصادى آنها می‌شود. در این نوشتار با ما همراه باشید تا موفق ترین کشور دنیا در گردشگرى را بشناسیم. فرانسه موفق ترین کشور دنیا در گردشگرى است. سالانه بیش از ٨٠ میلیون نفر گردشگر خارجى به فرانسه سفر مى‌کنند این یعنى رقمى بیش از جمعیت ٦٥ میلیون نفرى این کشور.

فرانسه با بیش از ٨٠ میلیون نفر گردشگر، رتبه نخست جهان را در صنعت گردشگرى در اختیار دارد. بیست و هفتم سپتامبر، روز جهانى گردشگرى نام دارد. از سال ١٩٨٠ میلادى تاکنون، سازمان جهانى گردشگرى هر ساله این روز را جشن گرفته است. این سازمان، همچنین فعالیت‌هایى با هدف ارتقای دانش عمومى افراد جامعه در خصوص نقش گردشگرى و تأثیر گردشگرى بر مسائل اجتماعى، فرهنگى، سیاسى و اقتصادى ترتیب مى‌دهد.

امروزه کشورهاى مختلف دنیا اقدامات زیادى براى جذب گردشگران انجام مى‌دهند چرا که صنعت گردشگرى منبع درآمد بسیار مناسبى براى اقتصاد کشورهاست و موجب رونق اقتصادى آنها می‌شود. در سال ٢٠١٤ میلادى ٨٣.٧ میلیون نفر از فرانسه دیدن کرده‌اند در حالى که سهم ایران تنها ٤.٧ میلیون گردشگر در سال ٢٠١٣ بوده است (آمار سال ٢٠١٤ موجود نیست) که تعداد زیادى از آن‌ها، براى مقاصد تجارى و یا بازدید اقوام به کشورمان سفر کرده‌اند و در واقع گردشگر محسوب نمی‌شوند.

فرانسه با ٤١ مورد جاذبه تاریخى و طبیعى (رتبه چهارم دنیا) از ایتالیا با ٥١ جاذبه گردشگرى نیز پیشى گرفته، پس دارا بودن جاذبه‌هاى تاریخى دلیل عمده این موفقیت نیست.
برخى تعدد مرزهاى این کشور را دلیل خیل عظیم گردشگران به این کشور مى‌دانند. اما چین و روسیه باوجود هم مرز بودن با ١٤ کشور، فاصله زیادى با فرانسه دارند.
ایران هم با داشتن ١٩ جاذبه گردشگرى ثبت شده جهانى و هم مرز بودن با ١٥ کشور آمار ضعیفى دارد. پس باید به دنبال عوامل دیگرى که در شکل‌گیرى این موفقیت مؤثر بوده‌اند، باشیم.

یکى از مهم‌ترین دلایل جذب بالاى گردشگر در فرانسه را می‌توان تلاش این کشور براى جذاب‌تر‌کردن مکان‌هاى گردشگرى دانست.

مقامات فرانسه از هر اقدامى در این زمینه کمک گرفته‌اند حتى از صنعت سینما. براى مثال، در فیلم‌هایى مثل «سابرینا» و «املى» پاریس رمانتیک‌ترین شهر جهان معرفى شده که قطعا تأثیر زیادى بر مخاطبان دارد. سامانه قطار پر سرعت فرانسه (ت ژ و) نیز در این میان نقش مهمى دارد. مسافران با استفاده از این سامانه، که در سال ٢٠٠٧ با سرعت ٥٧٤٠٨ کیلومتر در ساعت رکورددار سریعترین قطار ریلى چرخدار جهان شد، امکان سفر آسان به تمامى نقاط این کشور را دارند.

این در حالى است که علاوه بر ضعف سامانه حمل‌ونقل عمومى کشورمان، بنابر سایت رسمى یونیسف، میانگین تصادفات در کشورمان ٢٠ برابر میانگین جهانى است. به بیان بهتر، هر سال ٢٨ هزار نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست مى‌دهند، تقریبا هر ١٩ دقیقه یک نفر!!

دولت فرانسه همچنین اقدام به استقرار باجه‌هاى اطلاع‌رسانى در تمام شهرهاى این کشور و به‌کارگیرى افرادى مسلط به چندین زبان به عنوان راهنما کرده که رضایت‌مندى گردشگران را به دنبال داشته است.

در صورتیکه در ایران حتى در شهرهایى همچون اصفهان و شیراز نیز شاهد چنین امکاناتى نیستیم و گردشگرانى که به طور مستقل و جدا از تور به ایران سفر مى‌کنند با مشکلات بسیارى در برقرارى ارتباط مواجه هستند.تنوع آب و هوایى، رشته کوه‌هاى متعدد و پیست‌هاى اسکى از دیگر نکات مثبت فرانسه هستند. پاییز و بهار معتدل باعث‌شده تا مسافران اروپایى، فرانسه را به دیگر کشورهاى این قاره ترجیح دهند.

یونسکو در سال ٢٠١٠ میلادى آشپزى کشور فرانسه را به عنوان میراث فرهنگى ناملموس معرفى کرد. می‌توان گفت این ویژگى نیز در انتخاب مسافران بى‌تأثیر نیست.
عضویت در اتحادیه اروپا و عدم وجود مشکل براى دریافت ویزا براى سفر به فرانسه سبب شده تا مسافرانى که قصد سفر به اسپانیا یا ایتالیا را دارند، حداقل یک شب در پاریس اقامت کنند.متاسفانه سهم کشور ما از درآمدهاى صنعت گردشگرى در مقایسه با دیگر کشورها بسیار ناچیز است و به نظر نمی‌رسد مسائلى همچون حجاب براى بانوان و یا موارد مشابه دلیل این موضوع باشد.

فرآیند‌ی طولانى و دشوار دریافت ویزا براى گردشگران، عدم وجود دستگاه‌هاى عابر بانک متصل به بانک‌هاى خارجى، کیفیت پایین خدمات در هتل‌هاى کشور، در کنار آمار بالاى تصادفات و نیز تبلیغات منفى زیاد صورت گرفته علیه کشورمان همگى از عوامل مؤثر در عدم موفقیت ایران در جذب گردشگران خارجى بوده‌اند. به نظر می‌رسد دولت ما نیازمند برنامه‌ریزى‌هاى جدى‌تر براى افزایش رفاه حال گردشگران است. البته این سرمایه‌گذارى، قطعا بازخوردى چندین برابر خواهد داشت چرا که کشور ما ظرفیت تبدیل‌شدن به قطبى گردشگرى را داراست.

freebuild

تماس با ما

تماس با ما : 8-88600633-021
ایمیل : info@sabanaft.com

freebuild

آدرس

تهران، میدان شیخ بهایی
خیابان ونک غربی، شماره 172

ما را دنبال کنید