تاریخ انتشار : 1398/2/24 16:12:56
آ‌خرین وضعیت تامین ارز کاغذ
کد خبر: 1398-02-0040 ; آ‌خرین وضعیت تامین ارز کاغذ

آ‌خرین وضعیت تامین ارز کاغذ

خبرگزاری مهر : مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت از پیشنهاد وزارت صنعت برای خروج کاغذهای چاپ، تحریر، روزنامه، بالکی و LWC از شمول دریافت ارز با نرخ رسمی خبر داد. افسانه محرابی درخصوص التهابات پیش آمده در بازار کاغذ گفت: ارز مورد نیاز برای واردات و مواد اولیه تولید کاغذهای چاپ، تحریر و روزنامه باید از سوی بانک مرکزی در اولویت ویژه قرار گیرد. این درحالی است که فقط ۲۷ درصد ثبت‌سفارشات تایید شده وزارت صمت از طرف بانک مرکزی گشایش اعتبار شده که از این مقدار نیز مقادیر کمتری منجر به انتقال ارز به فروشنده و در نهایت مقادیر کمتری کاغذ وارد شده است.

وی گفت: برای کاهش التهابات به وجود آمده در بازار نشر و مطبوعات، کاغذهای چاپ، تحریر و روزنامه‌ای که با نرخ ۴۲۰۰ تومانی تامین ارز شده‌اند و در مراحل مختلف واردات بوده و در برخی از گمرکات موجود هستند، باید با همان دلار ۴۲۰۰ تومان ترخیص شوند. مدیر کل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صمت ادامه داد: درحال‌حاضر گمرکات در هماهنگی با بانک مرکزی، تمامی ثبت‌سفارشاتی را که با نرخ ۴۲۰۰ تومانی تامین ارز شده و بعضا وارد کشور شده، ولی ترخیص نشده‌اند ملزم به پرداخت مابه‌التفاوت تا نرخ ارز نیمایی دانسته‌اند. محرابی افزود: طبق مصوبه کارگروه تنظیم بازار از ماه پنجم سال ۹۷ مسوولیت بررسی درخواست واردکنندگان و تامین همه نیازهای واقعی بازار، مدیریت و نظارت آن تا انتهای زنجیره ارزش و تحویل آن به مشتری به کارگروهی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محول شده و از ماه یازدهم همان سال مقرر شد از مرحله ثبت‌سفارش تا انتهای زنجیره تامین مسوولیت با کمک سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان صورت پذیرد؛ بنابراین مسوولیت تامین کاغذ روزنامه با توجه به کاربری آن در چاپ مطبوعات مشخصا با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. محرابی با بیان اینکه پیشنهاد ما این است که کاغذهای چاپ، تحریر، روزنامه، بالکی و LWC (کاغذ پوشش‌دار با وزن سبک) از دریافت ارز با نرخ رسمی خارج شوند، افزود: طبق بررسی‌های دوره‌ای سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، فروش حواله و امتیاز سهمیه کاغذ در سطح بازار توسط ناشران، از مشکلات ایجاد شده در این حوزه است. البته قیمت کاغذ در بازار آزاد بسیار بالاتر از قیمت کاغذی است که حتی با ارز نیمایی وارد کشور می‌شود.

با این حال خبرها حاکی از آن است که حسین انتظامی، رئیس کارگروه ساماندهی کاغذ اعلام کرده که ارز مصوب برای واردات کاغذ نشر و مطبوعات، ۴۲۰۰ تومانی باقی می‌ماند. انتظامی گفت: در جلسه‌ای که به ریاست اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور و با حضور مسوولان همه دستگاه‌های مرتبط با کاغذ ازجمله وزیر فرهنگ و رئیس بانک مرکزی و نمایندگان حوزه‌های نشر و مطبوعات تشکیل شد، پیشنهاد مشترک وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنعت، معدن، تجارت بررسی شد و با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی‌بر حل مساله کاغذ حوزه فرهنگ مقرر شد ارز تخصیصی برای مصرف کاغذ نشر و مطبوعات، همچنان ۴۲۰۰ تومانی باقی بماند. وی درباره سایر مصوبات این جلسه توضیح داد: در این جلسه بر وظیفه نظارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نحوه توزیع این کاغذها تاکید شد. همچنین قرار شد کاغذهای موجود در گمرک، ظرف دو هفته ترخیص و توزیع شوند. علاوه‌بر این، بر رفع موانع و افزایش میزان تولید کاغذ توسط کارخانه‌های داخلی به‌عنوان یک سیاست مبنایی تاکید شد. انتظامی در عین حال از جمع‌بندی جلسه برای برخورد جدی با واردکنندگان متخلف خبر داد و با اشاره به ماموریت ویژه دستگاه‌های نظارتی افزود: مقرر شد با افرادی که با ارز دولتی کاغذ وارد کرده‌اند و آن را خارج از نظارت وزارت فرهنگ یا با نرخ‌ آزاد توزیع یا انبار کرده‌اند با جدیت برخورد شود.


© روابط عمومی شرکت مهندسی و ساختمانی صبانفت

 

 

 

 

freebuild

تماس با ما

تماس با ما : 8-88600633-021
ایمیل : info@sabanaft.com

freebuild

آدرس

تهران، میدان شیخ بهایی
خیابان ونک غربی، شماره 172

ما را دنبال کنید